Blog

Najważniejsze kwestie związane z pracą w domu

Dynamiczne zmiany w gospodarce stwarzają zagrożenia, jak również szanse. Praca w domu to obecnie nowy trend, który również dociera do naszego kraju. Wykorzystanie Internetu do pracy lub prowadzenia biznesu w domu, daje szanse na wysokie dochody oraz samorealizację.

Praca w domu niesie za sobą zmianę trybu pracy i tygodnie nowych przyzwyczajeń. Aby wszystko szło zgodnie z planem, a praca we własnym domowym biurze była efektywna warto poznać poniższe porady dotyczące biznesu i pracy w domu.

Jak pracować w domu?

1. Ciesz się tym, co robisz

Aby osiągnąć sukces powinieneś kochać i cieszyć się tym, co robisz. Robiąc to co kochasz, każdego dnia będziesz silnie zmotywowany do działania, a to przełoży się na efekty twojej pracy. Dzięki osobistej satysfakcji, będziesz lepiej obsługiwał swoich klientów. To, z czasem zmieni się w stabilne źródło przychodów.

2. Stwórz wizerunek profesjonalisty

Jeśli sprzedajesz produkty kosmetyki naturalne lub produkty zdrowotne, warto byś miał dobrą sylwetkę oraz miły wygląd. Potwierdzi to w pewien sposób skuteczność produktów i zdobędziesz dzięki temu zaufanie potencjalnych klientów.

Jeśli sprzedajesz przez Internet, musisz zadbać o swój wirtualny wizerunek. Możesz założyć bloga, profil w mediach społecznościowych, warto też udzielać się na branżowych forach internetowych. Dzięki temu staniesz się wiarygodny dla swoich klientów.

3. Nie przestawaj się rozwijać

By skutecznie działać w celu osiągnięcia sukcesu musisz się rozwijać.  Korzystaj z kursów, szkoleń. Przyłącz się do branżowych stowarzyszeń.

Jeśli jesteś samodzielnym specjalistą zapisz się na branżowe newslettery, zaprenumeruj specjalistyczne czasopisma, kupuj regularnie książki dotyczące twojej specjalności oraz te z dziedzin: sprzedaży, marketingu, czy też zarządzania.

4. Stwórz odpowiednie miejsce pracy

Jeśli wybrałeś pracę w domu jako swój własny sposób zarabiania pieniędzy to powinieneś zorganizować sobie motywujące i funkcjonalne miejsce pracy. Nie musisz inwestować dużej kwoty, wystarczy, że wyodrębnisz sobie kilka metrów kwadratowych na biurko i ewentualnie półki. W internecie można znaleźć wiele ciekawych fotografii z domowymi biurami.

5. Bądź mobilny

Praca w domu to nie zawsze wielogodzinne siedzenie przy biurku, czasem trzeba się spotkać z klientem, lub załatwić jakąś sprawę „na mieście”. Do tego bardzo przydatny będzie smartfon. Dzięki niemu sprawdzisz maila, będziesz dostępny dla klientów, sprawdzisz konto bankowe, będziesz miał dostęp do swoich dokumentów, itp.

Dobre smartfony kupisz już od 500 zł, a jeśli nie potrzebujesz dużego ekranu to nawet mniej. Obecne smartfony posiadają podstawowe narzędzia takie jak, edytor tekstowy, arkusz kalkulacyjny, terminarz, listy zadań oraz oczywiście szybki dostęp do internetu.

6. Opracowanie wartości jaką będziesz oferował klientom

Aby skutecznie się wyróżnić od konkurencji warto odpowiednio zaplanować to jaką wartość będziesz dostarczał klientom. Oczywiście będziesz sprzedawał produkty i usługi, ale za nimi kryją się konkretne wartości. Wybieramy te produkty, które dostarczają nam najwyższą wartość, a każdy klient inaczej ją pojmuje.

Dla jednych wartościowe jest szybkie dostarczenie produktu np. pizzy, dla innych cena, jeszcze innych liczy się jakość wykonania, lub jeszcze inne czynniki: dodatkowe bonusy, unikalne cechy itp.

7. Tworzenie relacji

W przypadku pracy w domu ważne jest tworzenie dobrych relacji z klientami i z partnerami. Ważne jest by klient nie czuł się obsłużony w sposób rutynowy, lecz by poświęcić mu czas na rozwiązanie jego problemu. Profesjonalne podejście do obsługi klienta powoduje, że w jego oczach jesteśmy ekspertami i doradcami, a nie po prostu sprzedawcami.

Tworzenie relacji z klientami (również z przyszłymi) może odbywać się poprzez własny blog, media społecznościowe i fora internetowe.

8. Zarządzanie czasem

Jednym z największych problemów domowych przedsiębiorców i pracowników to brak metodyki pracy. Przez to często musimy pracować po nocach, w weekendy i święta, a i tak często zdarzają się opóźnienia dostaw projektów, produktów lub usług.

Konieczne jest więc ustalenie godzin pracy, przerw, wykorzystanie list „do zrobienia”. Istotne jest również dla efektywnej pracy wyeliminowanie zbędnych czynności np.: oglądanie telewizji w godzinach pracy, przeglądanie portali społecznościowych i rozrywkowych, niepotrzebne zakupy itp.

9. Planowanie finansów

Dla dobra twoich finansów powinieneś jeszcze przed uruchomieniem działalności, obliczyć ile powinieneś zainwestować, ile będą wynosiły twoje miesięczne koszty, ile wyniosą dochody? W przypadku problemów z ustaleniem ceny warto przeprowadzić wstępne badania marketingowe , które dadzą Ci odpowiedź na jaki poziom cen istnieje w branży.

Jeśli jesteś początkujący lub nie posiadasz zbyt bogatego doświadczenia możesz ustalić niższe stawki niż średnia w branży, jednak nie gódź się na pracę za darmo.

W przypadku prac/produktów wymagających kapitału najlepiej na samym początku poproszenie o zaliczkę w wysokości 50%, a resztę po dostarczeniu produktu lub usługi. Dodatkowo warto postarać się o mikrokredyt lub kredyt obrotowy, by mieć w zanadrzu dodatkowe pieniądze w przypadku konieczności poniesienie niezaplanowanych wydatków.

Ważne: Należy odróżnić pieniądze firmowe od pieniędzy prywatnych.

10. Różne formy płatności

Przygotuj kilka różnych form płatności za twoje produkty. Mogą to być szybkie płatności np. PayU, Paypal, lub zwykły przelew na konto. Co prawda za szybki dostęp do pieniędzy trzeba zapłacić małą prowizję, to lepiej otrzymać pieniądze szybciej by móc szybciej obsłużyć klienta.

Klient, który musiałby czekać kilka dni dłużej na swoje produkty lub usługi byłby niezadowolony i z pewnością przekazałby niepochlebne opinie osobom trzecim wpływając na twój wizerunek.

Mogą Ci się spodobać

Dodaj komentarz