Praca i kariera

Less waste dla małych i średnich firm – czyli kilka kroków do ekologicznego biura

Z roku na rok świadomość społeczna na temat ekologii rośnie. Ma to duży wspływ na nasze decyzje konsumenckie, a nawet codzienne życie – nie tylko w domu. Bycie eco friendly to już nie tylko trend, ale także konieczność, jeśli chcemy zahamować efekt cieplarniany i nie dopuścić do całkowitego wyniszczenia naszej planety w przeciągu kilkudziesięciu następnych lat. Coraz więcej osób sięga po materiałowe torby na zakupy, napoje pakowane w szkło, a nie w plastik i segreguje śmieci. Co jednak możemy zrobić w firmie, w której pracujemy, aby zadbać o Ziemię? Wprowadzić less waste, o którym mam Wam dziś zamiar trochę opowiedzieć.

Co to jest less waste?

Less waste to styl życia, który jest bezpośrednio związany z ideą zero waste. Polega na ograniczeniu liczby generowanych śmieci wokół nas. Dzięki temu, że staramy się generować, jak najmniej odpadów możemy zadbać o środowisko i nie przyczyniamy się aż w tak dużej mierze do jego zanieczyszczania.

Dlaczego less, a nie zero? Moim zdaniem zero waste i dosłowne ograniczenie odpadów do zera nie tylko może zniechęcić osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z takim działaniem. Jest też niemożliwe do wdrożenia w firmie, która skupia kilka lub kilkanaście osób o różnych osobowościach, charakterach i wartościach. Less waste jest bardziej neutralnym podejściem, które zrozumie większość osób i jest bardziej przystępne. Właśnie dlatego dziś skupię się na tym, aby przybliżyć Wam, jak wprowadzić do małego lub średniego biura idee less waste, którą zrozumie i będzie z łątwością stosował każdy pracownik.

Jeśli Tobie jako przedsiębiorcy lub pracownikowi, któremu nie jest obojętny los naszej planety, zależy na ograniczeniu wytwarzania śmieci w biurze, to zapraszam do następnego akapitu.

Sposoby na wprowadzenie less waste w firmie

Oszczędzanie papieru

Wprowadzenie less waste do firmy możesz zacząć od ograniczenia zużycia papieru. Dobrym pomysłem będzie prowadzenie dokumentacji elektronicznej zamiast papierowej. Zamiast przechowywać kilkadziesiąt segregatorów, które tylko się kurzą, spróbuj ograniczyć tworzenie papierowej dokumentacji do minimum i zastąp ją nowoczesnymi rozwiązaniami. Nie ma potrzeby drukować wszystkich raportów i innych dokumentów i o wiele wygodniej będzie się je przechowywać na komputerach. Nie tylko ograniczy to zużycie tego surowca w firmie, ale także przyśpieszy szukanie dokumentu. W końcu zamiast kartkowania kilku segregatorów wystarczy, że wejdziesz do bazy danych i wpiszesz nazwę pliku, który w danym momencie Cię interesuje. Jedno kliknięcie i gotowe.

Jeśli już musisz wydrukować jakiś dokument, zawsze staraj się robić to dwustronnie. Jeśli masz jakieś niewykorzystane kartki, które mają zapełnioną tylko jedną stronę, to wykorzystaj je ponownie. Możesz na nich zapisywać różne rzeczy. Od pomysłów na nowy projekt po listę zakupów – ważne aby się nie zmarnowały i nie trafiły do kosza.

Teksty i różnego typu prezentacje możecie wraz ze współpracownikami przekazywać sobie za pośrednictwem maila. Nie ma sensu, aby drukować kilka egzemplarzy tego samego dokumentu, jeśli każdy może zobaczyć sobie go na komputerze.

Różnego typu materiały szkoleniowe również mogą być udostępniane za pomocą drogi elektronicznej. Nie wszyscy mają potrzebę posiadania wersji papierowej takich rzeczy. Dlatego można dać pracownikom wybór. Jeśli ktoś będzie bardzo chciał może wydrukować materiały jednak pewnie i tak zrobi to niewiele osób.

Dystrybutor wody

Każdy pracodawca powinien dostarczyć swoim pracownikom wodę pitną. Najczęściej decydujemy się na wody butelkowane w zgrzewkach, które nie tylko zajmują dużo miejsca, ale także wytwarzają w skali roku bardzo duże ilości zbędnego plastiku. W łatwy sposób można to zmienić i wodę w butelkach zastąpić dystrybutorem z wymiennymi butlami. Taki krok przyniesie oszczędności finansowe i zamiast zużywania kilkuset jednorazowych butelek plastikowych rocznie będziemy musieli zmieniać jedynie butle, która może być użyta jeszcze kilkadziesiąt razy.

Słomki, kubeczki i opakowania

Jeśli w Twojej firmie dalej używa się plastikowych i papierowych kubeczków lub plastikowych sztućców i talerzyków (o zgrozo!) to czas z tym skończyć. Bez kawy w pracy ani róż jednak zamiast pić ją w jednorazowych kubeczkach o wiele milej i ekologiczniej będzie, jeśli przyniesiesz własny kubek i będziesz z niego codziennie korzystać.

Warto też pożegnać plastikowe słomki i zastąpić je tymi wielorazowymi albo całkowicie z nich zrezygnować. Gwarantuje Ci, że napój wypity bez słomki nie traci swoich walorów smakowych i cały czas jest tak samo dobry 😉

Jeśli w Twojej firmie używa się plastikowych reklamówek to, czym prędzej się ich pozbądź i już więcej nie kupuj. Zastąp je tymi wykonanymi z materiału. Nie tylko dłużej wytrzymają, ale także wyglądają sto razy lepiej niż te plastikowe.

Jeśli do Twojej firmy przychodzą paczki, to nie wyrzucaj od razu kartonowych opakowań, w których przyjechały. Można zostawić je na później i użyć drugi raz np. do wysyłki.

Papierowe książki kontra e-booki

Wiele osób nie wyobraża sobie rezygnacji z papierowych książek na rzecz wersji elektronicznych – to ja. Nie oznacza to jednak, że każda możliwa książka w firmowej biblioteczce musi być papierowa – nie musi. Kursy online i e-booki to bardzo fajne rozwiązanie, z którego mogą korzystać wszyscy pracownicy i pogłębiać swoją wiedzę. Jeśli więc w Waszej firmie jest regał z książkami branżowymi to zastanówcie się, czy następnego egzemplarza nie warto kupić w wersji elektronicznej?

Wystarczy kilka prostych zmian aby biuro, w którym pracujesz było bardziej przyjazne dla środowiska. Jeśli masz taką możliwość, to wprowadź choć kilka zmian. Mały krok będzie lepszy niż bezczynność i w końcu nie musisz być od razu zero waste 😉

Mogą Ci się spodobać

Dodaj komentarz