medytacja
Rozwój osobisty

Medytacja stojąca a siedząca – którą wybrać?

Większości osób medytacja zapewne kojarzy się z siedzeniem po turecku z zamkniętymi oczami i spokojnym oddychaniem. Faktycznie, często tak właśnie to wygląda, warto jednak wiedzieć, że istnieją różne formy medytacji – medytacja siedząca nie jest jedyną dostępną opcją.

Jeśli więc ktoś nie lubi siedzenia przez dłuższy okres czasu lub po prostu chciałby nieco urozmaicić swoją rutynę, warto, żeby dowiedział się więcej o tzw. medytacji stojącej. Nazywa się ją niekiedy także „stojącą kolumną”. Czym się ona charakteryzuje i który typ medytacji wybrać? Sprawdź nasze porady!

Jak wygląda medytacja stojąca?

Ta forma medytacji wygląda zwykle następująco: osoba ją wykonująca stoi prosto, z lekko rozsuniętymi nogami, zaś jej ręce mogą np. być ułożone wzdłuż ciała, ale stosuje się też inne rozwiązania. Na dłuższą metę jej celem jest wzmocnienie niektórych mięśni, a także wspomaganie takich kwestii, jak stabilność czy kontrola.

Równowaga jest niezwykle ważna w życiu – medytację uważa się za jeden z najciekawszych sposobów na jej osiągnięcie. Nie chodzi tutaj o równowagę czysto fizyczną, chociaż ona oczywiście również ma spore znaczenie, ale także o równowagę emocjonalną. Spokój ducha, umiejętność wyciszenia się i oderwania od problemów.

Który typ medytacji wybrać?

To, jaka medytacja będzie najlepsza, zależy w dużej mierze od preferencji danej osoby. Należy pamiętać o tym, że medytacja ma być przede wszystkim relaksująca, rozluźniająca i komfortowa. Jeśli więc dana pozycja sprawia komuś dyskomfort, to lepiej z niej zrezygnować (przy czym trzeba zweryfikować, czy powodem dyskomfortu nie jest na przykład niewłaściwa postawa). Najlepiej po prostu w miarę możliwości samodzielnie wypróbować różne pozycje, ułożenie rąk i nie tylko, aż znajdzie się takie rozwiązanie, które okaże się najbardziej wygodne.

Przy tym trzeba wziąć pod uwagę, że dla osób początkujących prostsza może być medytacja w pozycji siedzącej (lub nawet leżącej, aczkolwiek tutaj pojawia się ryzyko przypadkowego zaśnięcia) niż stojącej. Medytacja stojąca, zwłaszcza przez dłuższy okres czasu, wymaga zachowania równowagi i dobrej kontroli nad swoim ciałem. Mogłoby się wydawać, że to bardzo prosta sprawa, ale w praktyce często na początku okazuje się to problematyczne.

Należy pamiętać, że przygody z medytacją nie trzeba rozpoczynać samodzielnie, a wręcz przeciwnie – najlepiej robić to z pomocą wykwalifikowanych instruktorów. Będą oni w stanie pomóc między innymi w kwestii przyjęcia prawidłowej postawy czy właściwego wykonywania ćwiczeń oddechowych.

Mogą Ci się spodobać

Dodaj komentarz