Wiele osób marzy od spokojnej pracy zdalnej w zaciszu własnego domu. Może jeszcze kilkanaście lat temu taki scenariusz był nie do pomyślenia, jednak wraz z rozwojem technologii otworzyły się również dla nas drzwi pozwalające pracować przez internet. Jednym z takich zawodów jest właśnie copywriting. To stosunkowo nowe zajęcie i jeśli zastanawiasz się, o co właściwie w nim chodzi lub jak zostać copywriterem to zapraszam Cię do dalszej części wpisu.
Czym zajmuje się copywriter?
Wbrew pozorom COPYwriter nie oznacza, że osoba, która się tym zajmuje, kopiuje teksty. Wręcz przeciwnie – pisze zupełnie nowe treści i musi wykazać się kreatywnością. Najprościej mówiąc copywriter to autor tekstów i sloganów reklamowych. Osoba ta zajmuje się tworzeniem różnego rodzaju treści. Może tworzyć zarówno treści reklamowe, hasła, slogany, ogłoszenia, nazwy firm, jak i teksty na potrzeby internetu, które są przyjazne dla SEO. I w tym momencie można wyróżnić dwa rodzaje copywritingu i należy zdawać sobie sprawę, że nie każdy copywriter zajmuje się tym samym.
SEO copywriter tak jak wspomniałam wyżej, zajmuje się pisaniem tekstów na potrzeby internetu i bierze udział w procesie pozycjonowania strony. Oznacza to, że pisze teksty oparte na frazach kluczowych, które wyszukują użytkownicy Google (lub innej wyszukiwarki) i tworzy tekst w taki sposób, aby pojawiał się on jak najwyżej w wyszukiwarce. Pisanie tekstów “pod SEO” nie jest jednak takie proste i wymaga od copywritera wyczucia w umieszczaniu słów kluczowych i pisania w taki sposób, aby jednocześnie zainteresować użytkownika i robota Google, który będzie indeksował stronę.
Istnieje także odłam copywritingu, który opiera się głównie na znajomości psychologii sprzedaży, trendów marketingowych, socjologii i znajomości potrzeb klientów. Taki copywriter uczestniczy w procesie tworzenia marki, a jego teksty można znaleźć w reklamach telewizyjnych i radiowych, gazetach i internecie. Może on także wymyślać slogany i nazwy firm, które są w stanie przyciągnąć klientów. W takim copywritingu bardziej niż znajomość zasad SEO przyda się znajomość marketingu i technik sprzedaży.
Jakie wykształcenie powinien mieć copywriter?
Szczerze? Nie ma to zbyt dużego znaczenia. Jeśli wydaje Ci się, że copywriterami mogą zostać jedynie poloniści lub osoby, które ukończyły kierunek związany z marketingiem, to jesteś w błędzie.
Polonista nie musi być dobrym copywriterem tak samo, jak copywriter nie musi być dobrym polonistą. Na filologii polskiej studentów uczy się głównie rzeczy, które przydają się przy pisaniu prac zaliczeniowych, referatów i rozprawek. Na próżno szukać tam treści marketingowych, a już w ogóle związanych z SEO. Coraz częściej zdarzają się zajęcia związane z pisaniem treści użytkowych jednak i tak niezbyt przekłada się to na pracę copywritera.
Dobry copywriter to nie tylko osoba z wyższym wykształceniem. To przede wszystkim ktoś, kto ma zbiór cech, które są predyspozycjami do wykonywania tego zawodu. Duża część copywriterów to samoucy, którzy swoje pierwsze kroki stawiali na bezpłatnych stażach lub biorąc słabo płatne zlecenia, łącząc je z pracą na etacie. Teraz o wiele łatwiej o to, aby zostać pełnoetatowym copywriterem. Tacy ludzie są potrzebni m.in. w agencjach marketingowych lub firmach zajmujących się pozycjonowaniem i tworzeniem stron internetowych.
Cechy dobrego copywritera
To, że copywriter nie musi posiadać określonego wykształcenia, nie oznacza, że może zostać nim każdy. Copywriter powinien być przede wszystkim:
- kreatywny,
- otwarty na wiele tematów,
- ambitny – bo to właśnie osoby, które mają silną motywacje i są ambitne, zostają najlepszymi copywriterami,
- obeznany w marketingu, technikach sprzedaży i socjologii,
- osobą, która ma lekkie pióro i pisze bez błędów,
- komunikatywny – to ważna cecha, jeśli pracuje się na własny rachunek i samemu pozyskuje klientów.
Jak zostać copywriterem?
No dobrze skoro już wiesz, czym zajmuje się copywriter i jakie powinien mieć wykształcenie, to w końcu przyszedł czas, aby odpowiedzieć na pytanie, które pewnie nurtuje cię najbardziej – jak zostać copywriterem?
Są różne drogi, które mogą prowadzić do wykonywania tego zawodu. Z pewnością każdy copy opowie Ci własną i niepowtarzalną historię na temat tego, jak udało mu się “wgryźć” w to zajęcie. To pewnego rodzaju zaleta tej pracy, ponieważ nie ma jednej ścieżki, którą trzeba iść, aby w końcu móc wykonywać ten zawód.
Możesz kombinować, szukać i próbować różnych możliwości. Tak jak wspominałam dobry copywriter powinien być kreatywny dlatego nie powinien to być dla Ciebie problem 😉 Wiem jednak, że osoby początkujące mogą nie być obeznane w temacie. Dlatego przygotowałam kilka kroków, które mogą zwiększyć Twoje szanse na zostanie copywriterem.
Krok 1: Czytanie książek, artykułów i blogów branżowych.
To właśnie od tego najlepiej zacząć swoją przygodę z copywritingiem. W internecie można znaleźć masę informacji, które przydają Ci się w tej pracy. Nie zapominaj o tym, że wiele copywriterów jest samoukami i swój warsztat zaczynali w domu, spędzając długie godziny na pogłębianiu swojej wiedzy. Kilka lat temu dostęp do informacji, które ułatwiały start w tym zawodzie, nie był aż tak duży, jak teraz. Dlatego do dzieła i zacznij edukować się samodzielnie już teraz.
Krok 2: Pracuj charytatywnie
Tak wiem, za każdą pracę należy się zapłata, ale są takie momenty, w których po prostu trzeba zbudować swoje portfolio od zera i nauczyć się trochę na błędach. Tak właśnie jest z pracą copywritera. Możesz zaoferować redakcjom portali internetowym lub sklepom internetowym, że napiszesz dla nich kilka tekstów za darmo. Możesz to robić w zamian za rekomendacje i możliwość uwzględnienia tego w swoim portfolio. Kilka takich darmowych współprac szybko zapełni Twoje portfolio i po jakimś czasie będziesz wiedział “z czym to się je” i na ile powinieneś wycenić swoją pracę. Pamiętaj też, że portfolio to must have każdego copywritera i bez niego mało kto dostanie jakieś zlecenie. Aby zbudować, chociażby podstawowe trzeba się czasem po prostu poświęcić.
Krok 3: Szukaj płatnych zleceń
Stawiając swoje pierwsze kroki w zawodzie, warto zrobić czasem coś za darmo. Jednak nie przesadzaj z dobrodusznością – nie możesz też dać się wykorzystywać. Kilka drobnych zleceń za darmo nikomu nie zaszkodzi, ale za większe i bardziej wymagające powinieneś domagać się już zapłaty. Na początku nie muszą być to duże sumy, w końcu jeszcze nie masz wyrobionej marki i Twoje doświadczenie jest raczej mierne.
Sprawdź, ile profesjonalni copywriterzy biorą pieniędzy za swoją pracę i zaniż nieco ceny swoich usług. Ofert możesz szukać na portalach dla freelancerów np. Useme. Czasem obok zlecenia jest podana cena za jego wykonanie. Jeśli jej nie ma i musisz ją podać, to zastanów się, ile czasu by Ci to zajęło i jaka kwota będzie atrakcyjna dla zleceniodawcy. Dobrze wiemy, że jak najniższa, ale z tym również nie ma co przesadzać. Po pierwsze nie można psuć rynku. Po drugie ciężkie godziny czy dni Twojej pracy są znacznie więcej warte niż kilkanaście złotych. Jednak co w momencie, gdy znudzi Ci się robienie słabo płatnych zleceń i uznasz, że Twoje usługi są warte więcej? O tym zaraz! 😉
Krok 4: Zastanów się co wychodzi Ci najlepiej
Po kilkunastu różnych zleceniach będziesz wiedzieć jakiego rodzaju teksty pisze Ci się najlepiej, a jakie najchętniej omijałbyś szerokim łukiem. To bardzo dobrze. To idealny moment na to, aby z łapania się przypadkowych zleceń i brania wszystkiego, co tylko możliwe zmienić swój tryb pracy na bardziej zorganizowany.
Określ sobie jakie zlecenia chcesz przyjmować i pozwól sobie na ich selekcję. Możesz np. specjalizować się w jakiejś branży, a nawet dwóch. Niech nie będzie ich jednak za dużo – w końcu nikt nie jest mistrzem we wszystkim. Możesz też zastanowić się, czy wolisz zlecenia na opisy produktów i prowadzenie sklepów internetowych, czy bardziej podoba Ci się pisanie blogów i artykułów na portale internetowe.
Biorąc pod uwagę swoje preferencje, zgłaszaj się i przyjmuj tylko te zlecenia, które wiesz, że będziesz w stanie wykonać najlepiej. Oszczędzisz sobie dzięki temu nerwów a zleceniodawcy kiepskiego contentu.
Krok 5: Pełnoetatowy copywriter
W końcu nastąpi taki moment, gdy słabo płatne zlecenia nie będą już dla Ciebie satysfakcjonujące i nabierzesz wystarczająco doświadczenia, aby wyżej cenić swoje usługi. Co wtedy? Masz dwie możliwości.
Po pierwsze możesz przestać korzystać z portali dla freelancerów, ponieważ dobrze płatne zlecenia pojawiają się tam raczej rzadko. Warto pomyśleć o założeniu własnej działalności i poleganiu na rekomendacji poprzednich klientów i szukaniu nowych na własną rękę. Pamiętaj jednak, że prowadzenie własnego biznesu wiążę się z wieloma dodatkowymi obowiązkami i formalnościami. Jeśli nie czujesz się zbyt pewnie w świecie biznesu i nie jesteś pewny swoich umiejętności na tyle, aby zakładać własną firmę, to proponuje na początek drugie rozwiązanie – prace w agencji marketingowej lub zajmującej się tworzeniem stron internetowych.
Praca na etacie jest wygodna z tego względu, że masz pewne warunki zatrudnienia oraz stałą pensję. Nie musisz martwić się, szukaniem zleceń na własną rękę, wszystkimi formalnościami oraz kosztami związanymi z prowadzeniem własnego biznesu. To także doskonały moment na to, aby podpatrzeć, jak pracują profesjonaliści w tej branży i zdobywanie wiedzy. Na rynku pojawia się coraz więcej firm związanych z copywritingiem. Dlatego w większych miastach nie trudno znaleźć choć kilku, które szukałyby copywritera. Z doświadczeniem, które nabyłeś samodzielnie, masz duże szanse na dostanie pracy i zostanie pełnoetatowym copywriterem albo jak kto woli autorem tekstów i sloganów reklamowych.
Ile zarabia copywriter?
Pewnie nie zaskoczy Cię stwierdzenie, że to zależy. Wszystko zależy od Twoich ambicji, doświadczenia, umiejętności, a nawet miejsca, w którym mieszkasz. Branża kreatywna jest na tyle elastyczna, że możesz liczyć na zarobki, zaczynające się od kilkuset złotych, a kończące się nawet na kilku tysiącach złotych miesięcznie. W zależności ile czasu przeznaczysz na rozwijanie się i wykonywanie zleceń możesz zarobić różne sumy.
W tym zawodzie nie panują sztywne zasady dotyczące zarobków. Dla jednych copywriting może być jedynie sposobem na dorobienie, dzięki słabo płatnym zlecaniom na precle. Z kolei dla drugich sposobem na życie. Przeciętni copywriterzy, którzy pracują w większych miastach na etacie, mogą liczyć na zarobki zaczynające się od 2100 zł, a kończące się nawet na 4000 zł na rękę. Ta górna granica jest oczywiście ciężka do osiągnięcia i trzeba naprawdę dobrze wstrzelić się w rynek, żeby znaleźć ofertę takiej pracy. Nie jest to też stawka przeznaczona dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z tym zawodem.
Początkujący mogą liczyć w kreatywnych agencjach na wypłatę o wysokości ok. 2000-2500 zł na rękę. Nie brakuje również “biznesmenów”, którzy za Twoją prace zaproponują Ci najniższą krajową lub staż trwający w nieskończoność. Chyba nie muszę Ci mówić, że zgadzanie się na takie warunki przez dłuższy czas po prostu podcina skrzydła 😉
Copywriterzy, którzy mają własną działalność lub są bardzo cenieni w branży i mają dobrą renomę mogą osiągać zarobki przekraczające 5000 zł. Pamiętaj jednak, że do takich efektów dochodzi się latami. Osoby, które zarabiają takie sumy, także kiedyś zaczynały i może nawet pracowały za darmo, żeby stworzyć swoje portfolio. Jeśli chcesz osiągnąć sukces w tym zawodzie, musisz mieć bardzo dużą cierpliwość oraz samozaparcie.
Copywriter w małym mieście – może być ciężko
Mimo że branża copywriterska prężnie się rozwija, to nadal nie jest to zawód powszechnie znany. Gwarantuje Ci, że 8 na 10 osób, które dowiedzą się, jaki jest Twój zawód zetkną się z pojęciem “copywriter” po raz pierwszy i zaczną Cię wypytywać, co tak właściwie robisz. Jest tak głównie w małych miastach, w których ta branża nie jest rozwinięta a w ogłoszeniach o pracę na próżno szukać ofert dla copywriterów. Co zrobić w takiej sytuacji?
Po pierwsze pamiętaj, że możesz pracować zdalnie, więc możesz szukać ofert w całym kraju, a nawet za granicą. Miasto, w którym mieszkasz, nie musi być żadnym ograniczeniem. Nawet jeśli mieszkasz na wsi, możesz pracować dla korporacji, która ma siedzibę w stolicy.
Drugim, lecz bardziej wymagającym pomysłem jest zdobywanie rynku. Jeśli w Twoim mieście nikt nie zajmuje się tym, co Ty lub konkurencja jest bardzo mała, to jest to świetna okazja, aby ruszyć z własną działalnością. Możesz założyć jednoosobową firmę lub nawiązać współprace z osobą, która tworzy strony internetowe i zacząć świadczyć usług w swoim mieście. Pisz lub dzwoń do lokalnych przedsiębiorców, którzy jeszcze nie mają swoich stron w internecie. Przekonaj ich o tym, że powinni je mieć, a Ty możesz im w tym pomóc.
Jak pozyskać WARTOŚCIOWYCH klientów?
Celowo podkreśliłam wartościowych, ponieważ to właśnie na takich klientach powinno Ci zależeć, gdy zdobędziesz już doświadczenie lub zdecydujesz się na prowadzenie własnej działalności.
Przede wszystkim musisz mieć umiejętność docierania do takich osób oraz nawiązywania z nimi rozmowy. Nie obejdzie się tu bez komunikatywności oraz podstawowej znajomości technik sprzedaży. W końcu musisz przekonać potencjalnego klienta o wartości swoich usług i o tym, że warto za nie zapłacić daną kwotę. Pamiętaj jednak, że Twoją kartą przetargową będzie wspomniane wcześniej portfolio, dlatego powinno być dopracowane w stu procentach.
Staraj się samodzielnie szukać klientów i tak jak już wspominałam – w późniejszym etapie swojej pracy zrezygnuj z portali z ogłoszeniami. Stawki tam są mocno zaniżone i szukając samodzielnie, możesz wynegocjować kilkukrotnie lepsze ceny za taką samą usługę. Wystarczy trochę poszukać. A gdzie szukać? Możesz np. pisać do różnych firm, które mają strony internetowe z kiepskiej jakości tekstami. Dobrym pomysłem będzie też szukanie klientów na LinkedIn lub na grupach na facebooku. Nie bój się pisać do wielu osób i szukać klientów. Czasem ktoś nie odpisze. Czasem stwierdzi, że “za drogo”. Jednak w końcu uda Ci się znaleźć wartościowego klienta, który potrzebuje właśnie Ciebie i jest w stanie zapłacić za Twoje usługi odpowiednie pieniądze.