Pewnego dnia każdego z nas dopadnie kryzys zawodowy, w którym całkowicie nie będziemy mieli motywacji do wykonywania swoich codziennych obowiązków w pracy. To nic dziwnego. Nawet najbardziej zmotywowana na świecie osoba, która dodatkowo lubi swoją pracę czasem może cierpieć na brak motywacji.
Może to być spowodowane różnymi czynnikami od złego samopoczucia, nudy, braku poczucia rozwoju i sensu wykonywania swoich obowiązków aż po znużenie, stres i przepracowanie.
Brak motywacji do pracy jest naturalną częścią naszego życia zawodowego i po prostu trzeba go jakoś przetrwać. Możesz też próbować sobie z nim radzić i spróbować kilka moich sposobów na to, jak zmotywować się do pracy 😉
Sposoby na to jak znaleźć motywację do pracy
Wyznacz sobie cel
W momencie, gdy czujesz, że opuszcza Cię motywacja, możesz wyznaczyć sobie cel, do którego chcesz dążyć. Wykonując codziennie te same rzeczy, po jakimś czasie możemy stracić poczucie sensu swoich działań i zapomnimy o celu, jaki temu wszystkiemu przyświeca.
Cele mogą być różnorodne. Mogą dotyczyć np. awansu w pracy, wykonania zleceń na czas i wszystkiego, co tylko jest w stanie pomóc Ci poczuć, że to, co robisz, ma jakiś sens.
Dążenie do wyznaczonych celów może dać Ci pozytywnego kopa do działania i odzyskasz motywację do pracy.
Nie bierz na siebie zbyt dużo dodatkowych zadań
Odzyskanie motywacji może trochę zająć i po prostu musisz zaakceptować czas, w którym nie masz jej całkowicie. Nie oznacza to, że masz wtedy rzucać pracę, zaszywać się w domu i czekać aż motywacja magicznie wróci. Niestety tak to nie działa a walczyć o nią trzeba robiąc małe kroki.
W chwilach kryzysu zawodowego staraj się nie rzucać na zadania, których wiesz, że i tak nie dasz rady wykonać. Może to zabrzmi nieprofesjonalnie, ale staraj się po prostu wykonywać obowiązkowe minimum. Każdego dnia staraj się dokładać sobie dodatkowe obowiązki i dawać z siebie coraz więcej. W pewnym momencie poczujesz dawne flow i po prostu zaczniesz pracować tak samo efektywnie, jak wcześniej.
Zaplanuj sobie pracę
Gdy nie masz motywacji wykonanie najprostszej czynności może być okupione cierpieniem. Jeśli przyjdziesz do pracy bez motywacji i chęci, nie mając dodatkowo żadnego planu dnia, to gwarantuje Ci, że nie zrobisz nic pożytecznego. Po prostu przepękasz swoje 8h i pójdziesz do domu. Wyobraź sobie, że powtarzasz to kilka razy, aż w końcu zdajesz sobie sprawę z tego, jakie zaległości udało Ci się zgromadzić przez ten czas.
Jeśli chcesz tego uniknąć, to najlepiej będzie, jeśli dokładnie zaplanujesz sobie każdy swój dzień w pracy. Zapoznaj się z terminami i zadaniami, które musisz wykonać. Rozłóż te zadania w czasie, tak aby dotrzymać wszystkich terminów. Przychodząc do pracy z konkretnym planem, z pewnością zrobisz więcej. Wykonanie wszystkich zadań, które miałeś na swojej liście na dany dzień, z pewnością da Ci mały zastrzyk motywacji. Dodatkowo czas w pracy zleci Ci szybciej i nie będziesz myśleć o tym jak bardzo Ci się nie chce.
Po prostu działaj
Nie ma nic prostszego – po prostu musisz zacząć działać. Tak jak wspomniałam zaszycie się w domu i bezczynne czekanie na motywacje nic nie da. Doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że wykonanie pierwszego kroku może być trudne. Jednak jeśli zaczniesz to machina motywacji ruszy i będzie się pomału rozkręcać 😉
Potęga podświadomości
Z pewnością większość z Was słyszała o książce Josepha Murphy’ego, która nosi tytuł “Potęga podświadomości”. Jeśli nie to odsyłam Was do lektury. Dowiecie się z niej jak duży wpływ na Wasze życie ma to, co myślicie.
Powtarzając sobie cały czas w głowie negatywne myśli, po jakimś czas można w nie po prostu uwierzyć i zabierzemy sobie możliwość rozwoju i odzyskania chęci do działania.
Staraj się zagłuszać negatywne myśli w momencie, gdy tylko się pojawią. Zamiast powtarzać sobie stale “nie chce mi się”, “nie dam rady” i “to bez sensu” pomyśl o czymś przyjemniejszym. Wyobraź sobie siebie w stanie pełnej motywacji, pomyśl jakie to fajne uczucie i, że o wiele lepiej Ci się wtedy pracowało. Myśląc pozytywnie, o wiele łatwiej będzie Ci zmotywować się do pracy.