Kodeks pracy gwarantuje pracownikom dostęp do wszelkich elementów odzieży i nie tylko, niezbędnych do bezpiecznego wykonywania swoich obowiązków służbowych. Ich dostarczenie jest oczywiście obowiązkiem pracodawcy.
Dotychczas jednak obowiązek ten dotyczył przede wszystkim pracowników fizycznych, na przykład budowlańców czy telemonterów. Aktualnie środki ochrony indywidualnej są potrzebne pracownikom w niemal wszystkich branżach – przede wszystkim mowa tutaj o maseczkach. Dobrym rozwiązaniem są maseczki jednorazowego użytku.
Dlaczego warto wybrać maseczki jednorazowego użytku?
Na rynku dostępne jest wiele maseczek. Żeby jednak zachowały one swoje właściwości ochronne i nie stanowiły zagrożenia, należy wykonywać pewne ważne kroki. W przypadku maseczek z filtrem będzie to wymiana rzeczonego filtra, a wielorazowych maseczek materiałowych, pozbawionych filtra (które są niezalecane, z uwagi na niski poziom zabezpieczenia) wymagają prania.
W przypadku osób prywatnych nie jest to dużym problemem, ale w przypadku firm może być uciążliwe. Będzie trzeba bowiem dbać o zamówienie filtrów na czas, ich dystrybucję i wymianę. Jest to wszystko skomplikowane logistycznie, więc firmy mogą chcieć tego uniknąć. Jednocześnie niedopełnienie obowiązku dostarczenia pracownikom środków ochrony indywidualnej jest niedopuszczalne.
Jako świetne rozwiązanie wysuwają się maski jednorazowe. Dają one odpowiedni poziom bezpieczeństwa, a przy tym, po zakończeniu dnia pracy można je po prostu zutylizować. Trzeba jedynie zadbać o to, aby zostały one zutylizowane w bezpieczny sposób. Co więcej, są one bardzo łatwo dostępne i stosunkowo niedrogie, więc nie generują też bardzo dużych kosztów dla pracodawcy.
Należy pamiętać o tym, aby zakupić ich wystarczającą ilość i regularnie uzupełniać braki. Wielokrotne użytkowanie takiej maski jest bowiem niezalecane – jak wskazuje sama ich nazwa, tego typu maski są przeznaczone do jednorazowego użytku.
Maski to nie wszystko – należy pamiętać też o innych środkach ochrony
Maski są podstawowym środkiem ochrony, wymaganym prawnie. Jednak, jeśli chcemy zapewnić swoim pracownikom maksymalne bezpieczeństwo, musimy także pamiętać o innych metodach.
Konieczne jest dostarczenie im również wystarczających zapasów płynu do dezynfekcji. Dobrym pomysłem jest także zainstalowanie pleksi przy kasach czy w punktach usługowych, między klientem a pracownikiem. Dzięki temu ochrona jest jeszcze większa, szczególnie, jeśli obie osoby noszą maski, tak jak powinny to robić.
W miarę możliwości należy także zadbać o umożliwienie klientom i pracownikom zachowanie odstępu między sobą.